Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ναυάγησε στους δρόμους το εγχείρημα της κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ

Published

on

Μια από τις σημαντικότερες ανατροπές στον τομέα των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης ήταν η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Δυόμισι χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ έλαβε τελικά την απόφαση να θέσει υπό τον έλεγχο του δημοσίου τον ΟΑΣΘ ο οποίος βρισκόταν πλέον στο χείλος της χρεοκοπίας. Το σχετικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε στη Βουλή στις 19 Ιουλίου και στις 10 Αυγούστου έγινε η εγκατάσταση της νέας διοίκησης η οποία διορίστηκε με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου.

Η μεγάλη καθυστέρηση της κυβέρνησης να λάβει τις οριστικές αποφάσεις της προκάλεσε οικονομική ασφυξία στον ΟΑΣΘ ο οποίος είχε αρκετές οικονομικές εκκρεμότητες με το ελληνικό δημόσιο, απαιτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ οι οποίες όμως είχαν «παγώσει». Αυτό, σε συνδυασμό με την κάκιστη διαχείριση εκ μέρους της διοίκησης των μετόχων, είχε ως αποτέλεσμα ο Οργανισμός να μην δύναται να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, ούτε καν στην εξόφληση της μισθοδοσίας των περίπου 2.300 εργαζομένων.

Η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ είναι μια κρίσιμη απόφαση για τη Θεσσαλονίκη καθώς τα αστικά λεωφορεία είναι το μόνο δημόσιο μέσο μεταφοράς και η πορεία του Οργανισμού επηρεάζει ευθέως το κυκλοφοριακό της πόλης καθώς και της υπαίθρου του νομού. Το εγχείρημα θα κριθεί οριστικά στο τέλος του 2019 οπότε, βάσει του νόμου 4482/2017 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και στη θέση του να λειτουργήσει από κει κι έπειτα η νέα εταιρεία Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΑΣΥΘ) στις οποίες θα μεταβιβαστούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού, μαζί και το προσωπικό του. Ωστόσο, η πορεία του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, εκτός από το μέλλον της ΑΣΥΘ θα καθορίσει και την ποιότητα των συγκοινωνιών για τον υπόλοιπο ενάμιση χρόνο που μεσολαβεί έως τότε.

Διαρκώς μειώνονται τα λεωφορεία

Κρίσιμη παράμετρος η οποία καθορίζει την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας από τον ΟΑΣΘ είναι ασφαλώς ο αριθμός των λεωφορείων τα οποία κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους της πόλης και του νομού. Σήμερα, δέκα μήνες μετά την κρατικοποίησή του ο ΟΑΣΘ αδυνατεί να θέσει σε κυκλοφορία τον απαιτούμενο αριθμό των λεωφορείων ώστε να διεξάγεται ομαλά η συγκοινωνία στην πόλη. Παρότι, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν διατεθεί κάμποσα εκατομμύρια ευρώ για ανταλλακτικά και παρότι επανήλθαν στην κυκλοφορία δεκάδες λεωφορεία τα οποία είχαν παροπλιστεί λόγω συμπλήρωσης 20ετιας, εντούτοις ο αριθμός των διαθέσιμων λεωφορείων εξακολουθεί να παραμένει καθηλωμένος αρκετά κάτω από τα 400. Ακριβή στοιχεία δεν δίνονται στη δημοσιότητα, για ευνόητους λόγους, ενώ ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ σε κάθε συνέντευξή τους δίνουν διαρκώς διαφορετικούς αριθμούς για τα λεωφορεία τα οποία κυκλοφορούν. Ωστόσο και αυτοί παραδέχονται ότι σπανίως αυτά υπερβαίνουν τα 400 όταν ο απαιτούμενος αριθμός είναι άνω των 500. Πάντως, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τις περισσότερες ημέρες τα λεωφορεία τα οποία κυκλοφορούν στους δρόμους σπανίως υπερβαίνουν τα 350 με 360, με τον αριθμό να βαίνει διαρκώς μειούμενος. Μάλιστα, σύμφωνα με πολύ έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr χθες Τρίτη, η διοίκηση του Οργανισμού μετά βίας κατόρθωσε να θέσει σε κυκλοφορία 320 λεωφορεία!

Ετών 23 και βλέπουμε…

Η έλλειψη λεωφορείων γίνεται αντιληπτή δια γυμνού οφθαλμού καθώς στα περισσότερα οχήματα επικρατεί αφόρητος συνωστισμός, ενώ έχουν αραιώσει σημαντικά και τα δρομολόγια.

Κατά καιρούς, τόσο ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης όσο και ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στέλιος. Παππάς αλλά και ο διευθύνων σύμβουλος Σάββας Παναγιωτίδης έχουν παρουσιάσει διάφορες ιδέες όσον αφορά την αύξηση του στόλου του Οργανισμού. Από την αγορά νέων λεωφορείων, μαζί με τον ΟΑΣΑ στην Αθήνα, έως την κατασκευή καινούργιων από την ΕΛΒΟ. Τελικώς το μόνο που έχει γίνει έως τώρα είναι η επισκευή στην ΕΛΒΟ κάποιων ελάχιστων παλιών λεωφορείων καθώς και η δια νόμου αύξηση του ορίου ηλικίας των λεωφορείων από τα 20 στα 23 χρόνια. Η ρύθμιση αυτή η οποία ψηφίστηκε με σημαντική καθυστέρηση στα μέσα Μαρτίου επιτρέπει, θεωρητικά τουλάχιστον, στον ΟΑΣΘ να θέσει άμεσα σε κυκλοφορία περί τα 60 λεωφορεία τα οποία είχαν αποσυρθεί στο τέλος του 2017 λόγω συμπλήρωσης 20ετιας. Παράλληλα, άλλα 31 λεωφορεία τα οποία επρόκειτο να αποσυρθούν ως το τέλος του 2018, θα παραμείνουν στον στόλο. Παρόλα αυτά, όμως, πολλά λεωφορεία καθημερινά αποσύρονται από την κυκλοφορία λόγω αλλεπάλληλων βλαβών.

Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει αμηχανία στη διοίκηση Παππά η οποία, παρότι πήρε όσα ζήτησε από την κυβέρνηση (γενναία χρηματοδότηση, μέσω και της εξόφλησης παλαιότερων οφειλών) και παρότι έχει δαπανήσει αρκετά εκατομμύρια για αγορά ανταλλακτικών, εντούτοις αδυνατεί να ανταπεξέλθει, έστω και στοιχειωδώς, στις απαιτήσεις του επιβατικού κοινού. Για το λόγο αυτό η διοίκηση του ΟΑΣΘ εξετάζει σοβαρά πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδεχόμενο να δώσει σε εξωτερικά συνεργεία το έργο της επισκευής των λεωφορείων (αφορά μηχανικές βλάβες, όχι αμαξώματα τα οποία δίνονται στην ΕΛΒΟ).

Ο στόλος του ΟΑΣΘ

Για την ιστορία σημειώνεται ότι ο ΟΑΣΘ διαθέτει σήμερα (τουλάχιστον στα χαρτιά) 622 λεωφορεία. Εξ αυτών 245 είναι αρθρωτά, 302 κανονικά, 30 2θυρα, 22 μίνι, 15 11μετρα, 4 για ΑμεΑ, 3 μικρά για την Άνω Πόλη και 1 για την τουριστική διαδρομή. Τα 44 που ήταν προς άμεση αντικατάσταση ως το τέλος του 2017 αγοράστηκαν το μακρινό 1997 και ακολούθησε η αγορά άλλων 46 τον επόμενο χρόνο. Στη συνέχεια οι αγορές ήταν: 90 το 2003, 95 το 2004, 77 το 2005, 65 το 2006, 104 το 2007, 4 το 2009, 60 το 2010, 7 το 2011 και 26 το 2012 που ήταν η τελευταία χρονιά που αγοράστηκαν λεωφορεία από τον ΟΑΣΘ. Εν ολίγοις, το 56,5% των λεωφορείων είναι σήμερα ηλικίας άνω των 12 ετών, το 14,5% είναι τουλάχιστον 20 ετών, ενώ το 2020 τα άνω της 12ετιας λεωφορεία θα υπερβαίνει το 83%.

ΠΗΓΗ

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια καταστήματα ανοίγουν πρώτα – Τι θα γίνει με τα εμπορικά

Published

on

«Κλειδώνει» ο τρόπος με τον οποίο θα ανοίξουν τα καταστήματα όταν αποφασίσει η κυβέρνηση, μετά από εισήγηση της επιτροπής των Λοιμωξιολόγων, την άρση του lockdown. «Οι σχεδιασμοί μας από εδώ και στο εξής δεν θα αναφέρονται τόσο σε ημερομηνίες όσο σε συγκεκριμένα δεδομένα, τα οποία θα κρίνουν τα επόμενα βήματά μας», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε τοποθέτησή του στη σύσκεψη με τους διοικητές των υγειονομικών περιφερειών της χώρας, κι έτσι πλέον θεωρείται βέβαιο πως το σχέδιο καταρτίζεται και οι ημερομηνίες εφαρμογής θα αποφασιστούν τελευταίες με βάση την πορεία της χώρας κατά του κορωνοϊού.

Έτσι, σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε τις φάσεις με τις οποίες θα γίνει το άνοιγμα των καταστημάτων. Όπως είπε αναφερόμενος στο λιανικό εμπόριο, πρώτα θα ανοίξουν τα μικρότερα καταστήματα. «Κλιμακωτά θα γίνει το άνοιγμα των καταστημάτων, από τα μικρότερα προς τα μεγαλύτερα, όταν ο πρωθυπουργός ανακοινώσει τη σταδιακή άρση του lockdown», σημείωσε χαρακτηριστικά μιλώντας στον ΑΝΤ-1. Ο Άδωνις Γεωργιάδης απέφυγε να δώσει την οποιαδήποτε ημερομηνία για άνοιγμα του λιανεμπορίου, ωστόσο, οι πληροφορίες θέλουν το πρώτο άνοιγμα για μικρά μαγαζιά να έρχεται στις 14 Δεκεμβρίου και στις 21 Δεκεμβρίου τα μεγαλύτερα καταστήματα.

Στη συνέχεια σε μία δεύτερη φάση θα ανοίξουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, εμπορικά κέντρα, κτλ. Σε επόμενη φάση θα κριθεί το άνοιγμα της εστίασης, το οποίο θα το αποφασίσει η Επιτροπή των λοιμωξιολόγων.

Επίσης, υπογράμμισε πως θα υπάρχουν αυστηροί κανόνες, όπως η χρήση μάσκας παντού. «Το μείζον είναι να μην υπάρχει σύγχυση, να ξέρει ο κόσμος και ο κάθε επιχειρηματίας πότε θα ανοίξει το κατάστημά του, με ποιες συνθήκες και σε ποια ημερομηνία», επισήμανε. Εξήγησε πως «την προηγούμενη φορά, χαλαρώσαμε γρήγορα γιατί υπήρχε η αίσθηση ότι με τις υψηλές θερμοκρασίες ο ιός θα εξασθενούσε». Αντίθετα, φαίνεται πως ο ιός είναι πολύ πιο ισχυρός και ειδικά τώρα, με τις θερμοκρασίες να είναι αισθητά χαμηλότερες. «Για οποιονδήποτε λόγο βγαίνουμε έξω, θα φοράμε τη μάσκα και έχουμε το αντισηπτικό στην τσέπη», συμπλήρωσε.

Για την εστίαση, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως θα συζητήσουμε σε επόμενη φάση και ότι «το μείζον στην παρούσα φάση είναι ο έλεγχος της πανδημίας». Στη συνέχεια συμπλήρωσε πως, «η Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων θα μας πει πότε θα ανοίξει η εστίαση», επισημαίνοντας πως οι γιατροί ισχυρίζονται ότι στην ιχνηλάτηση που έχουν κάνει, διαπίστωσαν ότι έπαιξε κομβικό ρόλο στη διάδοση του κορωνοϊού.

Τα σούπερ μάρκετ δεν αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης

Ξεκαθάρισε με απόλυτο τρόπο ότι «τα σούπερ μάρκετ δεν αποτελούν εστίες υπερμετάδοσης του ιού». Και πρόσθεσε: «Αυτή η φήμη είναι απολύτως ψευδή. Τόσο ο ΕΟΔΥ, με τον οποίο επικοινώνησα προσωπικά, όσο και οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, δεν υπάρχει το παραμικρό στοιχείο που να οδηγεί σε ένα τέτοιο συμπέρασμα». Σε ό,τι αφορά τη σύγκριση που είχε κάνει ο ίδιος με τους θανάτους στο Βέλγιο, ο Άδωνις Γεωργιάδης εξήγησε πως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θεσπίσει έναν δείκτη, αυτό των θανάτων ανά εκατομμύριο πληθυσμού. «Η Ελλάδα τα πηγαίνει καλύτερα στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, σε σύγκριση με το πρώτο», είπε, αν και «το δεύτερο κύμα είναι σφοδρότερο και έχει περισσότερους νεκρούς».

Πρόκειται για μία «παγκόσμια συμφορά», σημείωσε ο υπουργός και διερωτήθηκε τι θα γινόταν αν η Ελλάδα είχε 12 φορές περισσότερους θανάτους από το Βέλγιο (δηλαδή 250.000 νεκρούς), εκφράζοντας τα συλλυπητήριά του σε κάθε οικογένεια που θρηνεί για τον χαμό ενός θύματος από την πανδημία.

Κληθείς να σχολιάσει την τοποθέτηση του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, ότι «αν είχαμε 5.000 ΜΕΘ θα είχαμε 2.500 θανάτους», ο κ. Γεωργιάδης απάντησε πως ο συνάδελφός του επικαλέστηκε στατιστικά στοιχεία και ότι είναι απολύτως λογικό πως «αν έχεις 5.000 κρεβάτια ΜΕΘ και τα γεμίσεις, θα έχεις περισσότερους θανάτους». Και συμπλήρωσε: «Αυτή η μάχη κρίνεται από την ατομική μας συμπεριφορά».

Υπενθύμισε ότι ο ίδιος, πριν ολοκληρώσει τη θητεία του στο υπουργείο Υγείας, είχε υπογράψει την πρόσληψη 4.000 γιατρών και 10.000 νοσηλευτών, για την ενίσχυση του ΕΣΥ. Επιπλέον, χαρακτήρισε «πολύ ισορροπημένη» τη ρύθμιση για τις επιταγές, εξηγώντας πως δίνει το δικαίωμα στις πληττόμενες επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα που θα έδιναν στο Κράτος για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους.

Για το ΤΕΠΙΧ ΙΙ, τόνισε πως την τελευταία εβδομάδα εγκρίθηκαν 7.000 δάνεια σε μικρές επιχειρήσεις, με μέσο όρο δανείου 63.000 ευρώ. Τέλος, ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε και στον νέο νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις, που βγήκε την Τρίτη σε δημόσια διαβούλευση. Έκανε λόγο για νομοσχέδιο-τομή, που αποτελεί προϊόν δουλειάς πολλών μηνών, το οποίο θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται δίνονται τα δημόσια έργα.

Πηγή

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Συντάξεις Δεκεμβρίου: Ημερομηνίες πληρωμών – Όσα θέλετε να ξέρετε

Published

on

Την Τρίτη 24 Νοεμβρίου ξεκινά η διαδικασία πληρωμής των συντάξεων στους δικαιούχους για τον μήνα Δεκέμβριο και συγκεκριμένα, σήμερα πληρώνονται οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ με μονό αριθμό ΑΜΚΑ. Η διαδικασία της καταβολής αναμένεται να ολοκληρωθεί τη Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου, ενώ σημειώνεται ότι και αυτόν τον μήνα οι επικουρικές συντάξεις θα καταβληθούν ταυτόχρονα με τις κύριες.

Αναλυτικά οι ημερομηνίες καταβολής των συντάξεων για τον μήνα Δεκέμβριο ανάλογα με το εκάστοτε Ταμείο:
  • Συντάξεις ΙΚΑ:
  1. Την Τρίτη 24 Νοεμβρίου, θα καταβληθούν οι συντάξεις για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9
  2. Την Τετάρτη 25 Νοεμβρίου θα καταβληθούν οι συντάξεις για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8
  • Ο ΟΑΕΕ θα καταβάλλει τις συντάξεις την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020
  • Ο ΟΓΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020
  • Το Δημόσιο θα καταβάλλει τις συντάξεις την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020
  • Το ΝΑΤ θα καταβάλλει τις συντάξεις την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020
  • Ο ΟΠΕΚΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις των Ανασφάλιστων Υπερηλίκων τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020
  • Το ΕΤΑΑ (μη Μισθωτών) θα καταβάλλει τις συντάξεις την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020
  • Τα υπόλοιπα Ταμεία του ΕΦΚΑ (Μισθωτών) θα καταβάλλουν τις συντάξεις την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020
  • Οι προσωρινές συντάξεις Ενόπλων Δυνάμεων, Σωμάτων Ασφαλείας και Πυροσβεστικού Σώματος θα καταβληθούν την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020.

Τα ποσά των συντάξεων εμφανίζονται στα ΑΤΜ και είναι διαθέσιμα προς ανάληψη την προηγούμενη εργάσιμη ημέρα της ημερομηνίας πληρωμής τις απογευματινές έως βραδινές ώρες (συνήθως από 18.00 έως 21.00 ανάλογα με την τράπεζα).

Πηγή

Continue Reading

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ