Σπίρτζης και ΟΑΣΘ ξανά στην αρένα

Και οι δύο πλευρές είχαν επενδύσει στον ανασχηματισμό. Ήλπιζαν ότι θα απαλλαγεί ο ένας απ’ τον άλλον και την καυτή πατάτα των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης θα τη διαχειριζόταν η διοίκηση του ΟΑΣΘ με κάποιον άλλον υπουργό. Οι προσδοκίες είχαν καλλιεργηθεί μετά τη δημοσιοποίηση του προσχεδίου προεδρικού διατάγματος σύμφωνα με το οποίο ο τομέας των Μεταφορών θα περνούσε, στο νέο κυβερνητικό σχήμα, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ήταν κάτι που κατά βάθος το ήθελαν τόσο ο ΟΑΣΘ όσο και ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης. Η μεν διοίκηση του Οργανισμού αισθάνεται, και όχι αδίκως, ότι το κακό επίπεδο σχέσεων που έχει με τον υπουργό ακυρώνει κάθε πιθανότητα συνεννόησης. Όμως και ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης θα προτιμούσε να μην χρειαζόταν να ασχοληθεί στο μέλλον με το δισεπίλυτο ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Όχι μόνον γιατί βρίσκεται σε ανοιχτή ρήξη με τη διοίκηση και την ηγεσία του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, αλλά και επειδή, απ’ ότι φαίνεται, δεν διαθέτει κάποια συγκεκριμένη λύση για το πρόβλημα που έχει προκύψει τους τελευταίους μήνες. Για την ακρίβεια, διαισθάνεται ότι οποιαδήποτε λύση θα έχει κόστος, οικονομικό αλλά και πολιτικό καθώς θα περνά αναγκαστικά μέσα από την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου.
Αδράνεια

Απόδειξη ότι ο υπουργός πόνταρε να ξεφορτωθεί τον ΟΑΣΘ κατά τον ανασχηματισμό είναι το γεγονός ότι δεν ενεργοποίησε ποτέ το σημείο «4» της προσωρινής συμφωνίας την οποία είχαν κάνει οι δύο πλευρές στο τέλος Αυγούστου. Αυτό προέβλεπε ότι θα συγκροτείτο επιτροπή διαλόγου η οποία θα κατέληγε ως τις 31 Οκτωβρίου σε κοινή πρόταση για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στην πόλη. Η επιτροπή αυτή δεν συγκροτήθηκε ποτέ. Όμως, σε εκκρεμότητα παραμένουν και οι λοιπές διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών οι οποίες ανάγονται στο παρελθόν. Αφορούν τις οικονομικές απαιτήσεις του ΟΑΣΘ οι οποίες δεν αφορούν την κρατική επιχορήγηση η οποία καταβάλλεται κανονικά, αλλά τις επιπλέον επιχορηγήσεις επιμέρους υπουργείων (Παιδείας, Εργασίας, Εθνικής Άμυνας) έναντι της δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνησης συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων (μαθητές, φοιτητές, άνεργοι, ΑμΕΑ κ.ά.).
Προσφυγή στη διαιτησία

Σύμφωνα με πληροφορίες οι διαβουλεύσεις μεταξύ της διοίκησης του ΟΑΣΘ και των ανωτέρω υπουργείων φαίνεται να οδηγούνται σε αδιέξοδο. Εξαίρεση αποτελεί το υπουργείο Εθνικής Άμυνας το οποίο είναι το μόνο που έχει υπογράψει σύμβαση με τον ΟΑΣΘ και την υλοποιεί μέχρι κεραίας. Όμως τα ποσά για τη δωρεάν μετακίνηση όσων υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας είναι πολύ μικρά, της τάξης των περίπου 50.000 ευρώ ετησίως. Με τα άλλα δύο υπουργεία, Παιδείας και Εργασίας υπάρχουν εκκρεμότητες για το 2015 και 2016. Συγκεκριμένα, για το 2015 ο ΟΑΣΘ διεκδικεί από το υπουργείο Παιδείας περί τα 5,5 με 6 εκατ. ευρώ και περίπου 13 με 14 για το 2016. Αντ’ αυτών οι ιθύνοντες του υπουργείου συζητούν να δώσουν μόνον 3 εκατ. ευρώ για το 2016. Για τα υπόλοιπα θα κληθεί να αποφανθεί η διαιτησία στην οποία θα προσφύγει ο ΟΑΣΘ. Αντιστοίχως, από το υπουργείο Εργασίας οι διεκδικήσεις είναι 7 με 7,5 εκατ. για το 2015 και 13 με 14 για το 2016. Και γι’ αυτά τα ποσά θα κληθεί να αποφασίσει η διαιτησία καθώς το υπουργείο συναινεί στη χορήγηση μόνον 3 εκατ. ευρώ για το 2016. Τέλος, υπάρχει και η εκκρεμότητα για τα περίπου 17 εκατ. ευρώ τα οποία διεκδικεί ο ΟΑΣΘ από τον υπουργείο Οικονομικών, από τη διαφορά που προέκυψε με την αύξηση του ΦΠΑ (από το 13% στο 23% και εν συνεχεία στο 24%). Για το θέμα αυτό οι συζητήσεις είναι σε εξέλιξη. Συμπερασματικά ο ΟΑΣΘ διεκδικεί από το ελληνικό δημόσιο, πέραν της κρατικής επιχορήγησης άλλα περίπου 70 εκατ. ευρώ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν άλλα περίπου 20 εκατ. τα οποία θα πρέπει να του καταβληθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017. Το ποσόν αφορά την τελευταία δόση της συμφωνίας η οποία είχε επιτευχθεί το 2014 και αφορούσε συσσωρευμένες οφειλές του ελληνικού δημοσίου έως εκείνη τη χρονιά.

 Πρόσκληση στον Σπίρτζη

Κληθείς να σχολιάσει την κατάσταση που διαμορφώθηκε μετά τον ανασχηματισμό ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης δήλωσε στη Voria.gr ότι «εμείς θα στείλουμε μια επιστολή στον κ. υπουργό με την οποία θα τον συγχαίρουμε για τη συνέχιση της υπουργικής θητείας του και συγχρόνως θα τον καλούμε να ξεκινήσουμε έναν ουσιαστικό διάλογο για την εξεύρεση μιας οριστικής λύσης». Ο κ. Στεφανίδης επισήμανε ότι ο ΟΑΣΘ θέλει να μπει σε διάλογο και έχει έτοιμες προτάσεις για την αναδιάρθρωση και τον εξορθολογισμό των αστικών συγκοινωνιών.

 Η τιμή του εισιτηρίου

Ωστόσο, άγνωστες παραμένουν οι προθέσεις του υπουργού Μεταφορών. Ακόμη και στις τελευταίες συνεντεύξεις του, την προηγούμενη εβδομάδα, ο κ. Σπίρτζης χρησιμοποίησε υψηλούς επικριτικούς τόνους σε βάρος της διοίκησης του ΟΑΣΘ, ένδειξη ότι σκοπεύει να κινηθεί στην ίδια σκληρή γραμμή όπως έκανε όλους τους προηγούμενους μήνες. Πάντως, αργά ή γρήγορα ο υπουργός θα κληθεί να λάβει σημαντικές αποφάσεις ενόψει της νέας χρονιάς. Δυσκολότερη όλων θα είναι η απόφαση η οποία θα καθορίσει την τιμή του εισιτηρίου. Ήδη, το προσχέδιο προϋπολογισμού του ΟΑΣΘ έχει υποβληθεί εδώ και σχεδόν ένα μήνα στο υπουργείο και σύμφωνα με αυτό το προσήκον κόμιστρο εκτιμάται στα 1,40 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι εάν ο κ. Σπίρτζης επιθυμεί να μειώσει περαιτέρω την κρατική επιχορήγηση θα πρέπει να προχωρήσει στην αύξηση της τιμής του εισιτηρίου που σήμερα είναι στο 1 ευρώ.

Πηγή:voria.gr